Agenda

* OVERZICHT OPTREDENS SCHOOLJAAR 2020 – 2021 *

Inleiding i.v.m. coronamaatregelen

Door de huidige maatregelen, en de bijkomende onzekerheid voor scholen, verpleeghuizen en instellingen, zijn er helaas veel minder optredens gepland en zijn al geboekte verteloptredens en poppenspel-voorstellingen deels geannuleerd. Daarom volgt hier voor dit schooljaar geen agenda met aankondigingen en geen overzicht van optredens, maar een algemene opsomming van vertelmogelijkheden en een lijst van (nieuw) vertelde verhalen. Wanneer de kabouterwandelingen (voor kinderen) en de verhalenwandelingen (voor volwassenen) volgens de RIVM-richtlijnen weer kunnen plaatsvinden, zullen die hier worden aangekondigd. Overigens kunt u gerust optredens boeken, want alles kan kosteloos worden verplaatst wanneer dit nodig is i.v.m. de maatregelen. 

Optredens boeken is nog steeds mogelijk!

Poppenspel-voorstellingen voor bijvoorbeeld kinderfeestjes en verteloptredens voor kleine gezelschappen kunnen nog steeds worden aangevraagd, binnen de dan geldende maatregelen. Wanneer de scholen en de kinderopvang weer open zijn, zijn ook daar weer optredens mogelijk (per klas). Als de musea en podia weer open kunnen, kom ik daar graag weer optreden, evenals in bibliotheken, wanneer het activiteitenaanbod weer van start kan gaan. Wanneer de situatie het toelaat, staan ook de verpleeghuizen zeker weer op mijn lijst van plekken om te bezoeken, met mijn poppenspel voor de ouderenzorg en met verteloptredens. Nieuw in deze tijd zijn verder de Zoomverhalen (online) en de Deurverhalen (in Nijmegen), waarbij kleinschalig verteld wordt en wat altijd mogelijk is! 

Opsomming vertelmogelijkheden – Voor het hele schooljaar staat gepland:

  • Maandelijkse bijeenkomst met Vertelkring ‘Het vijfde seizoen’ (live / online, besloten), o.a. om nieuwe verhalen te kunnen oefenen (try-outs)
  • Mimimaal maandelijkse deelname aan de Vertelwerkplaats voor verhalenvertellers (online, besloten), om feedback te krijgen (vertel-coaching)
  • Tweewekelijkse deelname aan het Vertelvuur (online, openbaar), om veelal nieuwe verhalen te vertellen aan een publiek (verteloptreden)
  • Tweewekelijkse deelname (als luisteraar of verteller) bij de Engelstalige Ceilidh (online, openbaar), om in het Engels te vertellen (optredens)
  • Regelmatig luisteren naar de verhalen van het DISC Storytelling Café (online, openbaar), om te leren van andere verhalenvertellers (scholing)
  • Regelmatig luisteren bij de verschillende activiteiten van het World Storytelling Café (online, openbaar), om vertel-ideeën op te doen (scholing)
  • Zo veel als kan optreden als verhalenverteller & poppenspeler (live, Nijmegen e.o.), op besloten en openbare plekken (betaalde optredens) 
  • Nieuwe activiteiten ontplooien zoals Zoomverhalen (online) en Deurverhalen (Nijmegen e.o.), waarbij kleinschalig wordt verteld (betaald) 
  • Online deelname aan poppenspel-bijeenkomsten van de NVP-UNIMA (NVP-café) en van het POPU (collegiale uitwisseling en scholing)
  • Regelmatige één op één bijeenkomsten met collega-poppenspelers in Nijmegen e.o. (collegiale uitwisseling, try-outs, onderlinge scholing)
  • Deelname aan activiteiten rond Wereldverteldag (20 maart), 3x online vertellen voor publiek (optredens) + online workshops volgen (scholing)

Lijst van vertelde verhalen – September 2020 tot heden:

  • ‘De Wonderlijke Wintereik’ – Zelfgeschreven verhaal, verteld bij Vertelwerkplaats, Vertelvuur, Therapeutenbijeenkomst, Therapeutische sessies 
  • ‘Waardoor er allerlei kleuren kinderen zijn’ – Verteld bij de landelijke Vredesweek, in een buitenkerkdienst van de Studentenkerk Nijmegen
  • ‘De Dappere Ridder en de Draak’ – Verhaal + Handpoppen, verteld bij Vertelwerkplaats, Vertelvuur, Gezinsopvoering, ‘Nacht van de Ommetjes’ in Nijmegen (geannuleerd), op scholen tijdens Kinderboekenweek (als tafelspel groep 1 t/m 4, met handpoppen voor 5 t/m 8, geannuleerd)
  • ‘De Hemelsleutel’ + ‘The key of heaven’ – In het Nederlands verteld bij het Vertelvuur + In het Engels verteld bij de International Ceilidh
  • ‘De tekens die je achterlaat’ + ‘The marks you leave behind’ – In het Nederlands verteld bij het Vertelvuur + In het Engels bij de Ceilidh
  • ‘Het vrouwtje uit de bergen’ – Zelfbedacht verhaal bij een houten beeldje, verteld bij het online Vertelvuur van de Lage Landen
  • ‘Het Sint Maarten verhaal’ – Vorige jaar verteld bij het Mantelzorgcafé Nijmegen-Dukenburg, dit jaar online verteld en in gezinsverband
  • ‘De boswachter en de kringloop van leven en dood’ – Herschreven, verteld bij de Vertelmiddag, ‘Huis van Compassie’ (geannuleerd)
  • ‘De tijd van reuzen’ – Kort verhaal, verteld bij het online Vertelvuur van de Lage Landen
  • ‘Het geheimzinnige bos’ – Herschreven, Verhaal met handpoppen en liedjes, verteld bij Vertelwerkplaats (online) + Kinderfeestje, meisje 7 jaar, Arnhem (live, kinderboerderij, Egel en Beer) + Kinderfeestje, tweeling 8 jaar, Nijmegen (live, in het bos, met handpoppen Wolf en Vos)
  • ‘Hoe Sint Nicolaas Maria helpt’ – Herschreven, Verhaal + Sinterklaas-handpop, verteld in gezinsverband en bij het online Vertelvuur
  • ‘Adventverhalen’ – Verhalen + Zelfgemaakte Mariahandpop, vorige jaar op meerdere plekken verteld, dit jaar bij ‘Kind op schoot’, Studentenkerk Nijmegen (geannuleerd) en bij ‘Feest van Licht’ in Museumpark Oriëntalis, Heilig Landstichting (optie, geannuleerd i.v.m. ‘harde lockdown’)
  • ‘Stille Nacht, Tovernacht’ – Kort Kerstverhaal, verteld sec / als tafelspel / als schaduwtheater, o.a. bij het Vertelvuur en in een filmopname
  • ‘Silvester’ – Oudejaarsverhaal, verteld in de Oud & Nieuw periode, in familieverband (live) en bij het Vertelvuur (online) 
  • ‘De verhalen van de koningsdochter’ – Zelfgeschreven langer verhaal, verteld bij de Vertelkring, bij het Vertelvuur en met Wereldverteldag
  • ‘New Hope’ – Zelfgeschreven Engelstalig gedicht, verteld in gezinsverband, bij de Vertelkring en bij de International Ceilidh (Engelstalig)
  • ‘De lucht wordt blauw’ – Zelfgeschreven gedicht, verteld in gezinsverband, bij de Vertelkring en bij het online Vertelvuur van de Lage Landen
  • ‘Trouwen met de beste’ – Vertaald verhaal + tafelspel (o.a. muisjes), verteld en gespeeld bij het online Vertelvuur van de Lage Landen
  • ‘Wanneer is de nacht voorbij en begint de dag’ – Kort, Joods wijsheidsverhaal, verteld bij het online Vertelvuur van de Lage Landen
  • ‘Een nieuw begin voor Timimoto’ – Herschreven verhaal, verteld bij de Vertelwerkplaats, als Deurverhaal in Beuningen, als individueel besteld Zoomverhaal met Wereldverteldag en bij het Wereldverteldag Vertelcafé, georganiseerd door Stichting Vertellen o.l.v. Marin Millenaar

Online cursussen en presentaties, gevolgd als scholing, gedurende deze periode:

  • Presentatiedagen Verteltheater, leren van collega’s, vele voorstellingen bekeken, nov. 2020 en feb. 2021, 2 hele dagen
  • Eindpresentaties Nationale Vertelschool, livestream gevolgd van vele verteloptredens, nov. 2020, 1 dagdeel online
  • Cursus schaduwtheater, door Droomtheater, filmpje Kerstmis maken, verhaal + schaduwtheater, dec. 2020, 3 x avond
  • Professionele online zangworkshops, scholing ter ondersteuning van verteloptredens, vanaf dec. 2020, wekelijks 1,5 uur
  • Luisteren naar Nederlandse en Engelstalige online verhalenbijeenkomsten, in 2020 en 2021, ong. 2 avonden per week
  • Workshops pasteltekenen, door Loes Botman, i.v.m. verbreden vaardigheden voor het maken van decors, 2 x Zoom
  • Presentatiedag Theaterbureau Frijns, vele voorstellingen en interviews bekeken, leren van collega’s, jan. 2021, 1 hele dag
  • Cursus tekenen met oliepastel, door Baukje Exler, i.v.m. verbreden vaardigheden voor het maken van decors, 3 x avond Zoom
  • Scholing tekenen met houtskool, door Conny Stevens, i.v.m. verbreden vaardigheden voor het maken van decors, 4 hele dagen
  • Presentaties Virtual Puppetry Residency, poppenspel, filmpjes en live online, om inspiratie van op te doen, 3 x dagdeel, FB live
  • Vertellaboratorium, door Marin Millenaar i.s.m. Stichting Vertellen, tips en oefenen m.b.t. vertellen via Zoom, 1 dagdeel
  • Cursus ‘paper cutting techniques for storytelling’, door Karishma Chugani, 16 online lessen, 2,5 uur les + zelfstudie