Sommige scholen hebben een ‘leeshond’, waarbij een coach met een hond op school komt en kinderen de hond voorlezen. Dit werkt fantastisch, nét als met mijn ‘leespop’! Soms is een hond niet mogelijk op school, wanneer kinderen er allergisch of bang voor zijn, of kiest een school liever voor een leespop. Ik kom bij scholen (PO, SBO, SO) met mijn leespoppen langs: Met menspoppen, een verlegen schildpad en een aaibare hond-handpop.
Ik ben therapeut: Ik ben in 2006 afgestudeerd als Kunstzinnig Therapeut Beeldend en ben nu ruim 15 jaar werkzaam in mijn eigen praktijk in Nijmegen. Ook heb ik een lesbevoegdheid (Docent Levensbeschouwing), heb ik veel ervaring in het basisonderwijs (o.a. als individueel begeleider bij SO) én ben ik werkzaam als poppenspeler, een ideale combinatie dus! Ik heb veel ervaring met kinderen met dyslexie, faalangst, autisme, AD(H)D, etc.
Een leespop werkt goed bij kinderen met leesproblemen. Kinderen die hardop lezen spannend vinden, ontspannen vaak bij het voorlezen aan een pop. De pop luistert aandachtig, is geduldig, verbetert het kind niet en oordeelt niet. Ik bespeel de handpop en die motiveert het kind om voor te lezen. Als begeleider (therapeut en poppenspeler) ben ik rustig en bevestigend. Het kind gaat door mij en de leespop op termijn vaak sneller en beter lezen.
Kinderen die met lezen achterlopen ontwikkelen soms faalangst, vinden zichzelf een slechte lezer en/of krijgen een aversie tegen lezen. Mijn poppen worden echter heel graag voorgelezen! Mijn menspoppen houden van boeken en verhalen, maar kunnen zelf nog niet lezen en mijn schildpad en hond kunnen dat natuurlijk helemaal niet. Daarom luisteren ze graag naar het kind dat hen voorleest, het liefst uit een boek dat het kind zelf kiest!
De schildpad vindt het spannend, maar kruipt bij kinderen graag uit zijn schild en de hond-handpop kan tijdens het lezen worden geaaid. Drukke kinderen worden rustiger en kunnen zich beter concentreren dan bij het lezen in de klas. Na een gesprekje met leerkracht en/of kind kijk ik welke pop ik bij dit kind inzet. Ik gebruik dan bij dat kind iedere keer dezelfde pop, zodat er een vertrouwensband ontstaat en de pop een vriendje wordt.
Kinderen die in de klas, met een leesouder, of thuis niet hardop kunnen, willen of durven lezen, doen dat bij de leespop meestal wel én vinden het ook leuk. Hierdoor hervinden ze het plezier in lezen en gaan ze vaak vooruit. Het gebeurt regelmatig dat een kind in de klas zacht, hakkelend of spellend leest en bij de leespop veel rustiger, vloeiender en krachtiger voorleest, doordat de pop het kind niet verbetert en er een rustige sfeer is.
Ik kom langs bij scholen in Nijmegen en omgeving (Malden, Groesbeek, Berg en Dal, Beek, Ubbergen), meestal tweewekelijks (data in overleg, rekening houdend met jullie schoolvakanties en met mijn overige werkafspraken). Kinderen kijken er naar uit en genieten ervan. Zonder dat ze zich ervan bewust zijn en zonder druk of toetsing verbeteren ze hun leesvaardigheid, zelfvertrouwen, leesplezier, communicatieve en sociale vaardigheden.
Ik lees met het kind en de leespop individueel in een ruimte (leeg lokaal, kamertje, of ‘bijklas’). Er zijn geen leerkracht, leesmoeder, remedial teacher, ouders of kinderen bij. En er worden geen leestesten afgenomen, want dat vergroot weer de druk. Voor sommige kinderen is het fijn om met een vriendje/vriendinnetje samen te komen, dan lezen beide kinderen om de beurt voor. Meestal leest het kind zo’n 10 minuten aan de leespop voor.
Neem contact op voor meer informatie en het opvragen van een offerte. De prijs is afhankelijk van de tijdsduur en het aantal keer per jaar. De voorkeur heeft het om gemiddeld eens per twee weken te komen en dan enkele uren aanwezig te zijn, waarbij ik met meerdere kinderen uit verschillende klassen kan werken (gemiddeld 5 per uur). Dit aanbod is gericht op PO, SBO en SO, maar kan ook bij een bibliotheek of buurtcentrum.