Leespop

Leesplezier: Het niveau van lezen op scholen is gedaald en steeds meer kinderen vinden lezen ‘stom’. Ook volwassenen lezen steeds minder boeken, zijn hierin vluchtiger of genieten minder van lezen. Ik heb gemerkt dat het vertellen van verhalen hierin helpt!

Wanneer kinderen naar verhalen luisteren, gebruiken ze hun eigen fantasie i.p.v. naar een scherm te kijken én gaan ze met de hoofdpersoon mee op avontuur. Zo ervaren ze zelf hoe leuk, spannend of mooi een verhaal kan zijn, waardoor ook de interesse in (prenten)boeken en in lezen vaak (opnieuw) gevonden wordt! 

 

Durven lezen: Daarnaast is het zo dat veel kinderen lezen moeilijk vinden. Sommige scholen hebben daarom een ‘leeshond’, waarbij iemand met een hond op school komt en kinderen de hond voorlezen. Dit werkt fantastisch, nét als bij mijn ‘leespop’!

Soms is een hond niet mogelijk op school, wanneer kinderen er allergisch of bang voor zijn, óf kiest een school gewoon liever voor iemand met een leespop. Ik kom bij basisscholen (PO, SBO, SO) altijd met mijn drie leespoppen langs: Met een vrolijke menspop, een verlegen schildpad en een aaibare hond-handpop. 

Mijn achtergrond: Ik ben Kunstzinnig Therapeut Beeldend en ben 17 jaar werkzaam in mijn praktijk in Nijmegen. Ik heb een lesbevoegdheid en heb ervaring in het basisonderwijs (o.a. als individueel begeleider in het SO). Ik ben ook Verhalenverteller & Poppenspeler, een ideale combinatie dus!

Ik heb veel ervaring met kinderen met dyslexie, faalangst, ASS, AD(H)D, gedragsproblemen, moeilijke thuissituatie, laag zelfbeeld, TOS, lees- of leerproblemen. Ook heb ik ervaring op azc’s. Ik kan dus ook goed individueel met kinderen werken in het SBO en SO én met NT2. 

 

Voorlezen aan de pop: Als de kinderen de pop voorlezen, verdwijnen de (lees)problemen naar de achtergrond. Kinderen die hardop lezen spannend vinden, ontspannen vaak bij het voorlezen aan een pop. De pop luistert aandachtig, is geduldig, verbetert niet, helpt als het kind het wil en oordeelt niet.

Ik bespeel de handpop en de pop motiveert het kind om voor te lezen. Als begeleider (therapeut en poppenspeler) ben ik rustig en bevestigend. Het kind gaat door mij en de leespop op termijn vaak sneller en beter lezen én krijgt vaak (en soms voor het eerst) plezier in lezen.

Mijn drie poppen: De menspop houdt van boeken en verhalen, maar kan zelf nog niet goed lezen. Het kind kan het dus altijd beter en dit is voor kinderen vaak een nieuwe ervaring! Mijn schildpad is nieuwsgierig, maar ook verlegen en trekt zich soms terug in zijn schild, net als kinderen soms doen, wat herkenning geeft.

De hond kan heerlijk worden geaaid en praat juist niet, maar ‘leeft’ wel, wat voor sommige kinderen de ontspanning en veiligheid geeft die hen bij het hardop lezen helpt. Alle poppen luisteren het liefst naar een boek dat het kind zelf uitkiest, dit versterkt de motivatie. 

 

Positieve ervaringen: Leerkrachten denken soms dat de pop het kind zal afleiden, maar mijn ervaring is dat drukke kinderen vaak rustiger worden en zich beter kunnen concentreren en bij het voorlezen aan de pop meer focus hebben.

Kinderen die in de klas, met een leesouder, of thuis niet hardop kunnen, willen of durven lezen, doen dat bij de leespop meestal wél. Het gebeurt regelmatig dat een kind in de klas zacht, hakkelend, spellend, angstig of met tegenzin leest en bij de leespop rustiger, vloeiender of krachtiger voorleest, doordat de pop het kind niet verbetert en er een rustige sfeer is.

Praktische informatie: Ik kom op de fiets langs bij scholen in Nijmegen en omgeving (Malden, Groesbeek, Berg en Dal, Beek, Ubbergen). Doelen zijn het vergroten van de leesvaardigheid, zelfvertrouwen, leesplezier en communicatieve vaardigheden.

Ik lees met het kind individueel in een leeg lokaal of apart kamertje. Er worden geen leestesten afgenomen, want dat geeft druk. Meestal leest het kind zo’n 10 minuten aan de leespop voor (met wissels max. 5 kinderen per uur, minimale afname 2 uur per keer). De leerkracht, IB’er of RT’er geeft aan welke kinderen dit nodig hebben.

 

Informatie en offerte: Neem contact op voor meer informatie en het opvragen van een offerte. De prijs is afhankelijk van de tijdsduur en het aantal keer per jaar. De voorkeur heeft het om eens per twee weken te komen (buiten de schoolvakanties) en meerdere uren aanwezig te zijn, waarbij ik met meerdere kinderen uit verschillende klassen kan werken.

Dit aanbod is gericht op PO, SBO en SO, maar kan ook in een andere vorm worden uitgevoerd bij een bibliotheek of buurtcentrum (bv. 1x per maand) waarbij de pop de kinderen voorleest en/of de kinderen de pop voorlezen. Neem contact op voor meer informatie en het opvragen van een offerte.